mandag 8. november 2010

"Multitasking"- en god egenskap, eller bare en dårlig uvane?

Multitasking er det nye hete moteordet, og definerer evnen til å utføre flere handlinger samtidig. Sånn jeg har forstått det blir dette sett på som en god egenskap i et samfunn der tid er penger. Det er helt klart både tidsbesparende og effektivt å gjøre flere ting samtidig. Selv ser jeg på meg selv som rimelig god til akkurat dette. Jeg snakker i telefonen samtidig som jeg lager mat, sjekker eposten i mens jeg ser på TV og  hjelper barna med leksene i mens jeg gjør diverse husarbeid. For meg er lydbok en fantastisk oppfinnelse. Nå kan jeg gjøre noe så kjedelig som å henge opp klær samtidig som jeg "leser" krim.

Her en dag bestemte jeg meg for å prøve meg på en Yoga-time på treningssenteret mitt. Jeg hadde tenkt på det lenge, men etter som Yoga verken er spesielt effektivt for å bygge muskler eller forbrenne kalorier har jeg egentlig sett på det som litt bortkasta treningstid.
Denne Yoga-timen ble et aldri så lite vendepunkt for meg. De første 10 minuttene lå vi på gulvet og fokuserte på pusten vår. Hensikten med dette er å klarne hodet for tanker, og bare fokusere på kroppen vår. Bare fokusere på en ting. Det gikk opp for meg at dette var lettere sagt en gjort, og når jeg tenkte etter så gjør jeg nesten alltid to ting samtidig. Jeg kan for eksempel ikke sitte alene å spise uten å lese noe, eller sitte stille i en stol og lese lydbok uten og samtidig løse sudoku. Det gikk opp for meg at multitasking kanskje ikke nødvendigvis er en god egenskap, det kan også være en dårlig uvane. Å fokusere på en ting av gangen handler om tilstedeværelse, og da tror jeg at både opplevelser og inntrykk blir sterkere. Så nå øver jeg meg altså på å bare gjøre en ting av gangen, og det er ikke lett, men det er egentlig ganske befriende å ikke tenke på alt som har hendt og alt som skal skje og bare være akkurat her, akkurat nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar